EMMEN – Maandagavond vond in het Atlas Theater in Emmen een grootschalige brand- en ontruimingsoefening plaats. Meerdere hulpdiensten kwamen hiervoor samen om een realistisch noodscenario te oefenen en de onderlinge samenwerking te testen.
Aan de oefening namen verschillende brandweerposten deel, waaronder die uit Emmen, Emmer-Compascuum, Sleen en Klazienaveen. Ook de ambulancedienst en het Rode Kruis waren betrokken bij het scenario.
Tijdens de oefening werd een noodsituatie nagebootst waarbij het theater moest worden ontruimd. Om de situatie zo realistisch mogelijk te maken, werden tientallen LOTUS-slachtoffers ingezet. Deze speciaal getrainde figuranten speelden slachtoffers met uiteenlopende verwondingen en medische klachten, waardoor hulpverleners onder realistische omstandigheden konden oefenen met triage, behandeling en evacuatie.
De verschillende hulpdiensten werkten gedurende de avond nauw samen om de fictieve calamiteit het hoofd te bieden. Daarbij werd niet alleen gekeken naar de inzet van personeel en materieel, maar ook naar communicatie en coördinatie tussen de betrokken organisaties.
Met de oefening willen de hulpdiensten hun voorbereiding op mogelijke incidenten verder verbeteren. Door regelmatig gezamenlijk te trainen, kunnen brandweer, ambulancezorg en andere betrokken organisaties in geval van een echte calamiteit sneller en effectiever optreden.
De oefening trok de aandacht van omstanders rond het theater.
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via ons WhatsApp-kanaal: https://whatsapp.com/channel/0029Vb8BT1b0LKZBmr2m233G
Beeld: Damian Wolters / Persbureau Wolters












